Lean Vogellanden (1)
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() De Lean cultuur van Vogellanden (1) Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. Procesverbeteren.nl, 26-10-2020 [ deel 1 ] [ deel 2 ] Bij revalidatiecentrum Vogellanden coachen de medewerkers elkaar, terwijl zij cliënten naar een zo goed mogelijk leven coachen! Lean is er meer een filosofie, gericht op sociale cohesie, dan een set van tools. Dit verklaart dat zij, als één van de weinige zorginstellingen, financieel een triple A status hebben. Lean coach Mariëlle Zwaga vertelt hoe Vogellanden gaandeweg leerde om Lean ‘licht en leuk’ te maken. ‘We begonnen op traditionele wijze met verbeterprojecten, daarna maakten we de stap naar verbeteren door iederéén. Dat lukt het beste als elk mens goed in zijn of haar vel zit. Daarom besloten we onze medewerkers op één te zetten.’ Vogellanden is een centrum voor revalidatie en bijzondere tandheelkunde in Zwolle, met een capaciteit van 50 bedden en circa 300 opnames per jaar. Er werken ongeveer 500 mensen.
Enthousiaste medewerkers ‘Wij geloven daar heel sterk in. Enthousiaste medewerkers die goed in hun vel zitten, en op de juiste plek functioneren, zijn het waardevolst voor onze klanten. Het is zélfs zo dat we medewerkers begeleiden als zij overwegen om voor zichzelf te beginnen, of elders aan de slag willen. Theoretisch kun je zo iemand “je organisatie uit coachen”, maar de praktijk is dat je goede mensen vaak behoudt. Eén van de voordelen is namelijk dat niemand problemen of wensen voor zich houdt.’ Zelf ondervond Zwaga dit óók. ‘Nadat ik veel ervaring had opgedaan met Lean, had ik het gevoel dat ik aan een nieuwe uitdaging toe was. Ik heb daar toen in alle openheid over gesproken met Fenna (Eefting, red.). Zij zei toen: je kunt tegelijk wel én niet weggaan. Je krijgt dan tijd voor een externe adviesrol en voor opleidingstaken. Vervolgens solliciteerde ik bij Hogeschool Windesheim. Toen merkte ik dat mijn positie best bijzonder was. Ze waren daar erg verbaasd, dat alles al vooraf was geregeld met betrekking tot deeltijdwerk.’ ![]()
Iedereen wordt daarom gecoacht. Tegelijk coach je ook anderen om steeds beter te worden in het werk. De zorgprofessionals coachen ook hun patiënten naar een zo goed mogelijk leven. Dit maakt de cirkel rond. Zo was het in de beginfase van Lean echter niet. Zoals je wel vaker ziet begon de invoering projectmatig, door enkele verbeterexperts. Pas gaandeweg werd het steeds meer: ‘verbeteren door iedereen, elke dag.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Lean reis Tempelman adviseerde om nu zélf aan de slag te gaan. ‘Daartoe ging ik, samen met André Henneveld die later ook één van onze Lean managers werd, een opleiding Black Belt Lean Six Sigma doen. Vervolgens hebben we zelfstandig enkele verbeterprojecten uitgevoerd, met goede resultaten. We wilden echter dat Lean iets van onze héle werkvloer werd. Daarom hebben we toen verbeterborden en dagstarts op de afdelingen geïntroduceerd.’ Perfectie ![]() Holistisch Wat je óók van Toyota kunt leren, is dat je Lean holistisch moet toepassen. ‘Het werkt pas echt goed als je alle componenten introduceert.’ Lean tools maken slechts 25% uit van het systeem. Een technocratische invulling van Lean heeft daarom een hoge faalkans, zo bleek onlangs uit wetenschappelijk onderzoek. Wil Lean beklijven dan moet er ook aandacht zijn voor het juiste gedrag, de juiste organisatie en de juiste cultuur. ‘Bij ons ontbraken vooral nog Hoshin Kanri, en een lerende bedrijfscultuur.’ Continu verbeteren in de zorg
In Nederlandse en Belgische ziekenhuizen en zorgorganisaties worden verschillende verbetermethoden toegepast, vooral Lean, Lean Six Sigma en de Theory of Constraints. In de afgelopen jaren verschenen tientallen zorg cases, onderzoeksartikelen en boekbesprekingen op Procesverbeteren.nl > Lijst zorgartikelen en cases Respect Leerervaring ![]()
‘Wij willen dat iedereen fit is én blijft. Qua lijf en op de werkplek. Het functioneringsgesprek hebben we afgeschaft. Mensen kunnen nu een ontwikkelgesprek aanvragen met iemand die zij zelf kiezen. Twee keer per jaar meten we daarnaast de werknemer-tevredenheid. De betreffende enquête mag je anoniem invullen, maar de meesten kiezen daar niet voor. Problemen die je anoniem aankaart kunnen namelijk minder goed worden opgelost..’ Focusborden ‘Het meest complete Hoshin-systeem wilden wij niet. Wij beogen weliswaar een holistische verbeter-aanpak met álle Lean-ingrediënten, maar dan wel zo eenvoudig mogelijk. Steeds vragen we ons af: kan iets nog simpeler. Eigenlijk is dat ook wat Lean beoogt: precies dat doen wat passend is, en niets meer. Daarom spreken wij hier ook niet over Hoshin Kanri, maar over Focusborden.’ ![]()
‘Nooit met tegenzin naar het werk’ Snippe coördineert ook het vrijwilligerswerk én ze neemt deel aan de projectgroep ehealth. ‘Dit laatste betreft onder meer de invoering van het digitaal patiëntendossier. Hiervoor hebben we dagstarts gehouden. Ik zorgde toen onder meer voor visualisatie van de lopende taken.’ Het feit dat Snippe drie verschillende dingen doet, is een gevolg van het laatste. ‘Je kunt je talenten hier optimaal inzetten. Ik ga daardoor nooit met tegenzin naar het werk. Op dezelfde manier waarop ik gecoacht wordt in mijn loopbaan, zorg ik nu dat onze vrijwilligers het beste tot hun recht komen.’ Snippe volgde de basistraining Lean, en ze maakte kennis met Toyota Kata. Daarbij leer je hoe je langs een van tevoren onbekend pad stapsgewijs steeds dichter naar een doel toe kunt werken. Op de activiteitenzaal zijn veel hobbymaterialen aanwezig. Dit bleek een ideale omgeving voor de toepassing van 5S. Via schoonmaken, scheiden en schikken creëer je dan een gestructureerde werkruimte. ‘Ik pas die methode nu ook thuis toe.’
Zwaga geeft een voorbeeld van een verbeterproject op de afdeling kinderrevalidatie. ‘We werken samen met een school voor bijzonder onderwijs in Zwolle, De Twijn. Sommige kinderen hebben daar, meestal aangeboren, beperkingen. Daar leren wij ze dan zo goed mogelijk mee omgaan. Eén kind één plan is het doel, zowel qua onderwijs als qua fysieke mogelijkheden. Het instroom-proces verliep echter niet optimaal aan onze zijde. Onder meer op basis van value stream mapping hebben we dat nu meer gestroomlijnd.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Azumuta is het toonaangevende no-code platform om werkvloer activiteiten en documenten te digitaliseren. Zo kunt u makkelijk al uw bestanden op één plaats creëren en beheren. Vergeet onhandig bewerken van Word en Excel documenten of het gebruik van Sharepoint! Met Azumuta bent u in staat om gegevens in real-time te verzamelen en bij te werken. Zo hebben uw medewerkers toegang tot de meest recente gegevens, en voorkomt u fouten. Ook hebt u altijd, overal en vanaf elk apparaat toegang. U kunt handige dashboards maken met gecombineerde gegevensbronnen, en krijgt zicht op de productieactiviteiten. Azumuta combineert de vruchten van de papierloze fabriek, gegevens en analyses, en Internet of Things > Naar website Zorgteams Aan een team kunnen naast de arts bijvoorbeeld een psycholoog, een logopedist en een fysiotherapeut zijn verbonden. ‘Zo kan een team iemand die bijvoorbeeld een beroerte heeft gehad goed helpen revalideren.’ Voor elke kwaal waarvan je kunt revalideren bestaat er een behandelprogramma. ‘Die programma’s bleken een soort handboeken te zijn geworden, van wel 40 pagina’s dik. Als gevolg daarvan werden ze nauwelijks gebruikt. Te omslachtig voor de behandelaars, en te ingewikkeld voor de patiënten.’ Cruciale stappen Triple A ![]() Een parodie op 5S, het creëren van opgeruimde werkplekken. Dit houdt Lean licht en leuk Licht en leuk > In deel 2 een interview met Fenna Eefting, bestuurder Vogellanden, over het belang van goede samenwerking. Eefting’s visie: zorg eerst voor flow in figuurlijke zin, dan volgt flow in letterlijke zin vanzelf!
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Vogellanden_Lean.php |
||