TWI en Job Relations
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lead & Change: Veranderen en leiden |
![]() TWI verbetert werkstandaarden én werkrelaties Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 09-03-2021
Een nieuw en bondig boek, ‘Training within Industry - leidinggeven, trainen, verbeteren’, laat alle TWI-onderdelen in samenhang zien. Het bekendste onderdeel is Job Instruction (JI). Deze instructiemethode brengt bij trainingen niet enkel het wat, maar ook het waarom over. Zo ontstaat de wil om je aan werkstandaarden te houden, én om ze te helpen verbeteren met Job Methods (JM). De TWI-gereedschapskist is verder gevuld met een stappenplan voor Job Safety (JS) en het al eerder genoemde Job Relations (JR). Het Training Within Industry (TWI) programma ontstond in WOII in Amerikaanse fabrieken. Het had tot doel om snel mensen te trainen, vaak vrouwen en boeren, die invielen voor de operators die vertrokken naar het front. Later werd TWI omarmd door Toyota, en werd dit programma één van de fundamenten van het Toyota Productie Systeem en Lean. Standaard werkwijzen vormen namelijk de basis voor continue verbetering. Vier componenten
Susanne Slenders, Gerard Berendsen en Carla Latijnhouwers werken allemaal bij TWI Instituut Nederland. In hun nieuwe boek ‘Training within Industry - leidinggeven, trainen, verbeteren’ , beschrijven ze alle vier de bovengenoemde componenten van TWI, én de samenhang daartussen. Ze doen dit op heldere en bondige wijze, van invoering tot toepassing, op slechts 80 pagina’s. Een prima introductie van TWI, met slechts één kanttekening: de voorbeelden zijn geanonimiseerd. JI, JM, JS en JR kun je elk afzonderlijk invoeren, maar als je ze alle vier inzet, versterken de methoden elkaar. ![]()
Daarnaast kan met JI kennis in hoofden van ervaren operators, die binnenkort met pensioen gaan, worden behouden. Ter voorbereiding van JI wordt voor de betreffende taak namelijk beschreven welke handelingen het meest belangrijk zijn, en waarom. Hiertoe worden ervaren operators geobserveerd en bevraagd. De zogenaamde taakanalyse die dit oplevert vormt de leidraad, weergeven op een taakanalyseblad, voor de instructeur. Het gaat niet om een complete werkinstructie zoals bij een One Point Lesson of een Standaard Operating Procedure (SOP). Het is meer een veredeld spiekbriefje: wat is de belangrijkste kennis die moet worden overgebracht. De taakanalyse omvat daartoe het wat, hoe en waarom voor de belangrijkste handelingen. Triviale zaken ontbreken. Met zo’n taakanalyse in de hand zou je bijvoorbeeld iemand prima kunnen leren hoe je foutloos een bepaald type Corona-vaccinatie kunt toedienen. Dát is dan de uit te voeren taak. Ook het leren aantrekken van beschermende kleding tegen Corona en de volgorde daarvan is iets wat prima met JI zou kunnen worden onderwezen.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Voordoen en nadoen
![]()
Wil je JI echt goed toepassen, dan vergen met name de taakanalyses (hoe zien de werkstandaarden eruit) behoorlijk veel werk, Bij Johma kostte het maken van één taakinstructie in het begin bijvoorbeeld liefst een dag werk, en daarna moest dan nog worden begonnen met het trainen daarvan. Voor deze inspanningen word je echter beloond. Na een training weten de operators namelijk niet alleen heel precies wat elke taak inhoudt, maar ook hoe ze die moeten uitvoeren en waarom. Door dat laatste krijg je niet alleen mensen die hun taken met dezelfde kwaliteit uitvoeren, maar beklijft dit ook, en er is de wil om je aan de standaard werkwijzen te houden. Dit ‘weten van de hoed en de rand’ heeft nóg een voordeel: het enthousiasmeert om zélf verbeteringen voor te stellen. Als je immers begrijpt waarom je iets doet, dan leidt dit gemakkelijk tot ideeën om het nóg beter te doen! Job Methods
Het toepassen van de combinatie JI en JM, dus standaardisatie plus continu verbeteren, is een prima basis voor Lean. Het is misschien zelfs wel een basisvoorwaarde daarvoor! Dat gezegd hebbende word je niet Lean door enkel TWI toe te passen. Dit komt door de manier waarop Job Methods (JM) verbetert, die is taak- en daardoor werkplekgericht. Er is daarbij een raakvlak met het reduceren van de bekende zeven verspillingen binnen Lean, en met 5S, binnen Lean de manier om gestructureerde en georganiseerde werkplekken te organiseren. De stappen van 5S zijn: Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden. Waar 5S zich vooral focust op zaken (bijvoorbeeld gereedschappen) rónd een taak, concentreert JM zich vooral op het verbeteren van de uitvoering van die taak. Lean is, in tegenstelling tot TWI, gericht op het vergroten van de waarde die via een complete 'vervaardigingsroute' richting de klanten stroomt. Taken efficiënter doen dankzij JI en JM maakt daar weliswaar deel van uit, maar nog belangrijker is een goede afstemming van de taken op elkaar, en zichtbaar maken waar de flow stagneert.
De stappen bij de toepassing van Job Safety zijn:
Het lezen van het eerdergenoemde boek, zie de afbeelding rechts, friste mijn kennis over TWI in korte tijd op. Job Relations Bij toepassing van álle TWI-onderdelen vormt de werkvloer de kennisbron. Bij JI is de praktische kennis van de operators cruciaal bij het maken van de werkstandaarden, bij JM bij het genereren van verbetervoorstellen, en bij JS bij het in kaart brengen van gevaarlijke situaties. Ook bij Job Relations (JR) is de werkvloer de kennisbron. Problemen tussen werknemers worden bij JR namelijk zo objectief mogelijk geanalyseerd, via observeren en door het stellen van vragen. Als er conflicten zijn binnen een operationeel team, of tussen teamleden en de teamleider, dan is het logisch dat standaard (en veilig) werk, en het continu verbeteren daarvan, niet van de grond komt. Vaardigheden trainen is daarom niet genoeg, de andere kant van de medaille is commitment. In de oorspronkelijke handleiding voor TWI uit 1944 schijnt al te hebben gestaan dat goede leiders zorgen dat mensen tijdig en op de juiste manier doen wat gedaan moet worden, omdat zij dit zélf willen! Goede werkrelaties zijn daartoe essentieel. Daarbij is het belangrijk om operators als individu te zien: wat speelt er bijvoorbeeld buiten hun werk, en welke ambitie heeft iemand. Bij Toyota noemen ze dit respect for people. Leiders moeten mensen ‘ontwikkelen’ zodat ze steeds betere probleemoplossers worden, en hen desgewenst leiderschapsvaardigheden aanleren. Bij Lean is die aandacht voor de mens nog belangrijker dan de tools. Kan en wil iemand bijvoorbeeld wel continu verbeteren en zo nee, waarom niet. Job Relations kun je zien als een basaal stappenplan voor respect for people. In essentie komt dit stappenplan erop neer dat je problemen tussen mensen vroegtijdig signaleert, zodat je oplossingen kunt zoeken voordat een probleem echt groot wordt! ![]() Bron: ‘Training within Industry - leidinggeven, trainen, verbeteren’
Basisregels Maar is er wél een (dreigend) conflict, dan is daar het JR stappenplan voor. Dit stappenplan vond ik intrigerend, in die zin dat het een intermenselijk probleem in feite net zo aanvliegt als een probleem met productkwaliteit bij de toepassing van Kaizen. Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Veerenstael bestaat uit een team gedreven maintenance management consultants, gespecialiseerd in maintenance en reliability engineering. We helpen bij het inrichten en verbeteren van maintenance processen in de productie-industrie en infra. Maintenance en operation managers zijn onze belangrijkste aanspreekpunten. Machineprestaties stellen we objectief vast, we optimaliseren onderhoudsprocessen, laten onderhoudsmanagement applicaties hierop aansluiten en zorgen voor aantoonbare onderhoudsprestaties. Wij passen perfect bij projecten waarbij je tijdelijk expertise nodig hebt vanuit onderhouds(proces)management. Resulterend in tijdwinst, kostenbesparing, controle, borging van kennis en een optimaal presterend onderhoudsteam. > Naar website Relaties verbeteren Het boek geeft voorbeelden van alle TWI-methoden. Daarbij zit echter maar één (geanonimiseerd) verhaal over Job Relations, waarbij ook niet duidelijk wordt wat er nu precies is gedaan. Ik ging daarom zelf, dus buiten het boek om, op zoek naar toepassingen van JR. Google leverde weinig op, een oproepje op LinkedIn evenmin. Scania Aulbers volgde zo’n drie jaar geleden een training Job Instruction bij TWI Instituut Nederland. ‘Daarna is de stap naar werkrelaties heel logisch. Toepassen van Lean betekent dat werkstandaarden continu verbeteren, en daardoor ook continu veranderen. Bij het oefenen met gewijzigde standaarden helpt Job Instruction, maar daarbij wordt vaak vergeten dat mensen gemotiveerd moeten zijn om zo’n training te volgen. Uitleggen waarom veranderingen nodig zijn, en helder zijn over wat je verwacht is een onderdeel van Job Relations. Als iemand zich niet houdt aan een werkstandaard, dan leidt dit vaak tot een conflict op de werkvloer.’ Twee jaar gelden besloot Aulbers om, samen met een supervisor uit de productie, een JR-opleiding te gaan doen. ‘Ik kom uit de HR-hoek, dus mijn focus ligt van nature al op de menselijke kant van Lean. We waren, net zoals jij nu, benieuwd of je met JR ook menselijke arbeidsrelaties op een Plan-Do-Check-Act-achtige manier kunt verbeteren. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad kan.’ ![]()
Aulbers geeft een voorbeeld, hoe JR intermenselijke problemen tijdig zichtbaar maakt en oplost: ‘Een teamleider berichte zijn supervisor over een akkefietje tijdens een teamoverleg, er waren boze woorden gevallen. Daar wordt lang niet altijd wat mee gedaan. Zoiets heeft dan gevolgen: conflicten worden steeds minder uitgesproken, en de teamspirit verdampt. Nu ondernam de supervisor echter direct actie. Hij pakte het stappenplan van JR erbij, ging op onderzoek uit, en sprak met alle mensen uit het betrokken team. Eén teamlid bleek snel geneigd tot het geven van kritiek, en was nogal dominant aanwezig. Zelf was hij zich daar echter helemaal niet van bewust. Ook bleken er op privégebied zaken te spelen, waardoor hij prikkelbaarder was dan normaal. Toen dit eenmaal duidelijk werd, was de angel uit het conflict. Vervolgens werden er afspraken gemaakt met alle teamleden, om herhaling te voorkómen.’ Open sfeer Op dit moment wordt JR nog niet breed toegepast binnen Scania. ‘Hier in Meppel pakken we het betreffende stappenplan erbij, zodra we dat nuttig vinden. Toch ben ik er wel erg enthousiast over geraakt. Sterker nog, ik heb al een JR-training ontwikkeld die ik aan HR-adviseurs, supervisors en teamleiders kan geven!’ Tenslotte wijst Aulbers erop, dat ook ándere Lean methoden en verbetercycli kunnen bijdragen aan het verbeteren van intermenselijke relaties. Hij wijst op Toyota Kata, een stappenplan en bijpassend gedrag om, via een van te voren onbekend pad, al lerende en via kleine stapjes een hoger doel na te streven. ‘Dat doel kan technisch zijn, maar ook persóónlijk. Toyota Kata pas ik tegenwoordig ook toe bij re-integratie-trajecten.’ > Boek bestellen? ‘Training within Industry - leidinggeven, trainen, verbeteren’ is voor € 19,95 te bestellen bij TWI Instituut Nederland, door een mail te sturen naar info@twi-instituut.com
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/change_management/Training_Within_Industry_boek.php |
||