xx
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Agile: Wendbare organisatie |
![]() Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 19-09-2022
Wat een team moet doen ligt in onze veranderlijke wereld steeds minder vast. Er is vaak wel een opgave, maar geen vastomlijnde opdracht. In dat geval zijn er zeven basisvoorwaarden voor team flow. Deze vormen samen een ‘as’, die het mogelijk maakt dat een team kán gaan draaien. Dat gebeurt pas écht, als er nog vijf extra ingrediënten zijn ingevuld als ‘vliegwiel’. Dit stellen Hans van der Loo en Patrick Davidson in hun nieuwe boek Teaming. Teaming blijkt een werkwoord. Daarom beschrijft de tweede helft van het boek een groot aantal tools die energie genereren voor flow, en die een matig functionerend team een zetje in de goede richting geven. Geen gemakkelijk boek, maar wie doorzet wordt beloond met veel inzichten en tips! Ontdek of u wel écht in een team werkt. De wereld rond bedrijven wordt steeds onvoorspelbaarder. Vloeibaar, zou je kunnen zeggen! Vaste afdelingen met vaste taken volstaan daarom niet meer. In plaats daarvan zijn multidisciplinaire teams nodig om problemen op te lossen. En je kunt nog vérder gaan. Theoretisch is het optimaal, als een bedrijf bestaat uit wisselende teams die zich als waterdruppels vormen zodra dat nodig is, en die daarna weer uitéén spatten. ‘Pop-up teams’, noemen Hans van der Loo en Patrick Davidson ze in hun nieuwe boek. Dit heet Teaming – de nieuwe realiteit van samenwerken (verder noem ik het kortweg Teaming) Zelf heb ik serieuze vraagtekens bij de pop-up teams. Steeds met andere mensen werken put je uit, en om een hechte band te smeden heb je tijd nodig. Voortdurend van rol wisselen, wat vroeger bekend was van job rotation, is ook iets wat vooral past bij jonge mensen. Sportteams In een voetbal- of volleybalploeg is inderdaad sprake van frequente wisselingen, waarna het team er direct weer moet staan. In vergelijking met een bedrijfsteam is de structuur en het doel echter buitengewoon helder, én overal hetzelfde. Chargerend gezegd kun je een aanvaller van een voetbalteam wisselen voor een volstrekt onbekende spits, en daarna direct verder voetballen als je de actuele spelvariant kent, bijvoorbeeld 4-4-3. Daar komt nog bij dat het voldoende is als je elkaar kwaliteiten kent en waardeert op het veld. De sociale interactie is ook veel minder dan in een bedrijfsteam dat een hele dag met elkaar optrekt. Crisisteams Een afdeling spoedeisende hulp, ook opgevoerd in het boek, houdt het midden tussen de heldere structuur van een voetbalteam (iedereen kent zijn spelpositie vooraf), en een crisisteam (het voorliggende probleem is urgent en direct duidelijk). Bij andere voorbeelden in het boek, zoals Red Bull Racing, vraag ik me af of het wel pop-up teams zijn. Zijn het niet gewoon multidisciplinaire teams van vaste samenstelling? Bij Buurtzorg (ook genoemd) weet ik dat zeker. ![]() Hans van der Loo (l) en Patrick Davidson en hun boek Teaming. Als je niet te maken hebt met pop-up teams maar met teams van vaste samenstelling, blijven de inzichten in het boek nuttig
Theoretisch staat het model van een bedrijf dat flexibel is opgebouwd als een team of teams, of zelfs als een set van mini-bedrijven, overigens wel als een huis. Je kunt dan namelijk al het talent maximaal gebruiken om ingewikkelde en wisselende uitdagingen aan te gaan! In plaats van een logge dinosaurus wordt je bedrijf dan watervlug, en past het zich als een kameleon aan bij de omgeving. De vraag is echter: is steeds met anderen werken niet tegen de natuur van de mens, die graag vastigheid wil en sociale cohesie? Wisselende uitdagingen Daarnaast werkt elke procesverbeteraar zo nu en dan in een pop-up (kaizen) team, dat een probleem oplost en daarna weer uiteen gaat. In beide situaties zijn de inzichten en tips uit Teaming zeer nuttig.
Auteurs: Hans van der Loo en Patrick Davidson. Van der Loo is bekend van lezingen over psychologische veiligheid, energie creëren, cultuurverandering en inspirerend leiderschap. Hij deed eerder bijvoorbeeld onderzoek naar wavemakers, CEO’s die op een aanstekelijke manier mensen in vervoering brengen. Overige informatie: Pro’s en Con’s: + Veel nuttige tips en inzichten o Interessante en inspirerende cases. Toch had ik ze graag dieper uitgewerkt gezien, met aandacht voor contrast: wat is nu wél goed, en wat niet? Welke teams worden er bijvoorbeeld bij BioNTech, in het Amerikaanse leger en bij RedBull Racing op welk moment en op welke manier geformeerd om wat te doen, en waarom is dat zo efficiënt? Uit de voorbeelden rijzen weliswaar energieke organisaties op, maar wat er precies gebeurt leer je niet. - Weinig kritisch over de haalbaarheid en wenselijkheid van werken in steeds wisselende (pop up) teams. BestellenHet boek kan o.a. bij managementboek worden besteld via: *) Directe link om te kunnen bestellen. Als dank voor doorverwijzing ontvangen wij een kleine bijdrage bij een bestelling, zonder kosten voor u. Dat helpt ons nieuwe artikelen maken die u gratis leest! Managementboek checkt het doorverwijzen met een anonieme cookie. > andere boekbesprekingen
Deze vragen zijn heel belangrijk, daar 80% van de teams slecht of middelmatig presteert, en 66% komt niet tot betere ideeën dan een individu. Ook blijkt 3-5% van de mensen maar liefst 20-35% van het werk te verzetten! Geen wonder dat bijna iedereen zegt in een team te werken, maar daar tegelijkertijd een negatieve associatie bij heeft: traag, gedoe, conflicten etc. Vaak is een team ook niet meer dan een verkapte afdeling, waarin je ongestraft langs elkaar heen kunt werken. Gevechtseenheden Tegenwoordig werkt bijna iedereen in teamverband. Sterker nog, volgens de auteurs van Teaming werken mensen nu al in gemiddeld acht teams tegelijk. Ik mag hopen van niet: als dat zo is moet je voortdurend van taak en rol wisselen, hetgeen erg inefficiënt is.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Basisvoorwaarden Het boek verschaft veel inzichten, met verwijzing naar (vaak wetenschappelijke) literatuur als bron. Omdat er veel zijstapjes zijn, werd de essentie van elke team-succesfactor mij echter vaak pas na herlezing duidelijk. Bij elke succesfactor geef ik daarom aan wat ik denk dat de auteurs bedoelen. Hieronder de 7 basisprincipes voor succesvolle teams:
As Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Agile in de praktijk helpt brengen! ![]() Benut de kennis en kunde van alle medewerkers, en zorg met ons digitale plan- en communicatiebord Coimbee voor meer en succesvollere verbeteringen 1. Verbetervoorstellen snel vastleggen en (op)volgen, overal en vanaf elke werkplek 2. Verbeteringen gestructureerd uitvoeren conform Plan-do-check-act (PDCA), zodat root causes worden opgespoord 3. Verbeteringen optimaal borgen voor blijvende resultaten Neem afscheid van Excel, One-note of Trello. Coimbee is gebruiksvriendelijk, web-based en voor procesverbetering ontworpen! > Naar website Vliegwiel
De ingrediënten uit het ‘vliegwiel’ zijn minder tastbaar dan de ‘as’ waarom een team draait. Dat is niet bedoeld als kritiek op het boek. Het is gewoon lastig om aan te geven waarom teams al dan niet goed functioneren; kleine zaken kunnen soms het verschil maken. Ik zie het model van der Loo en Davidson als een eerste en prima aanzet, maar volmaakt is het nog niet. Soms kunnen aspecten helderder. ![]() Het teaming model met als ‘as’ de zeven basisprincipes, en daar omheen structuur, samenspel en spirit als ‘vliegwiel’ dat een team daadwerkelijk laat draaien! Daar weer omheen als extra ring fluïde leiderschap & contextuële intelligentie (Bron: Boek Teaming, gereproduceerd met permissie)
Het eerste, fluïde leiderschap, begrijp ik nog wel. Om ‘vloeibare’ en creatieve teams aan te sturen, en met hun voeten op de grond te houden, is eveneens ‘vloeibaar’ en contextueel leiderschap nodig, met het accent op coaching. Dus geen management in de betekenis van manége oftewel paarden mennen, zeggen de auteurs, maar ‘de weg wijzen’. Fluïde leiderschap betekent ook dat iedereen soms de leiding neemt. Het is ook niet soft, soms wordt harde kritiek gevraagd. Daarna volgt dan echter wel meteen de vraag: ‘Wat heb jij nodig’. Een goede teamcoach heeft volgens de auteurs ook interesse in de persoonlijke situatie van mensen, wat mij deed denken aan de Toyota-managementstijl in het boek Learning to Lead, Leading to Learn. Contextuele intelligentie Maar, wie moet dat doen? Het team of een leidinggevende? Omdat teams een opgave vervullen in een steeds veranderlijker wereld, is het in elk geval belangrijk dat zij voortdurend op de hoogte worden gehouden van alle informatie over het bedrijf, en hoe de andere teams bijdragen aan het ‘hogere doel’. Ook de grenzen rondom teams zijn dus fluïde. Werkvormen Het tweede deel is daarentegen opvallend pragmatisch. Dit beschrijft tools en werkvormen om continu te werken aan team flow. Het gaat om nudges, ‘duwtjes’ die als wonderolie het vliegwiel van een team kunnen opstarten of weer op gang brengen. Elke tool wordt in een paar pagina’s beschreven, met vermelding of online toepassing mogelijk is. Vaak wordt er een ‘canvas’ gebruikt. Dit is een papier met een aantal vakken, dat een team samen op creatieve wijze invult, zoals bekend van Business Model Generatie. Andere tools zijn gebaseerd op de zogenaamde liberating structures, een verzameling tools om impasses te doorbreken. Er staan leuke tools in het boek! Het gaat vaak om werkvormen die energie geven, zoals het organiseren van een anti-bureaucratie of ‘schrapdag’. Of het maken van handleidingen voor het meest complexe apparaat dat er is: de méns. In jouw handleiding staat dan hoe nieuwe teamleden het beste met je om kunnen gaan. Visualisatie Ik miste vooral de vele visualisatie mogelijkheden die teams kunnen helpen bij probleemanalyse. Ook ontbreekt de toepassing van Obeya en X-matrixen, om doelen op verschillende (team)niveaus visueel met elkaar te verbinden. Een ander krachtig gereedschap dat ik miste is Toyota Kata, een set van gedragsregels en bijpassende vragen, die personen of teams op het juiste pad van probleemoplossing houdt. Tenslotte bestaan er aanvullingen op het Team Canvas zoals dat in het boek staat. Samenvattend: een inspirerend boek over teamwerk, maar verwacht niet alle antwoorden of een recept dat altijd werkt. Een rijk, maar ook complex boek. Teaming blijft maatwerk, waarbij je steeds puzzelstukjes legt en tegelijk voortdurend aanpast, zeggen de auteurs. Daarbij kunnen ‘nudges’, tools zoals in het boek staan, zetjes in de goede richting geven. Het model voor teaming helpt om de vinger op zwakke punten te leggen. Dat zijn de plekken waar je nudges kunt inzetten. Achterin het boek staat een lange lijst met interessante quotes van alle 150 (!) geïnterviewden. Reactie auteurs: ‘Zoek de beste match tussen omgeving en samenwerking’ ![]()
‘Tweede opmerking: pop-up teams (dynamische en vloeibare samenwerkingsverbanden) en teaming (bewust werken aan je team om je team beter te laten werken) zijn elkaars spiegelbeeld. Je kunt pop-up teams niet van de grond krijgen en in de lucht houden zonder continue aandacht voor het wel en wee in teams. In reguliere teams is teaming ook belangrijk, maar niet 100% noodzakelijk. Vaak volstaat het om dan te voldoen aan drie basisprincipes: geringe omvang, helder doel en wederzijdse afhankelijkheid.’ ‘Derde opmerking: we noemen zeker niet alleen sportvoorbeelden. Het gaat vooral over het leger, vaccinonderzoekers, onderwijsmethodes, maakindustrie, het ontwerpen van een smart city en talloze crisisteams. Dat we daar veel meer over kunnen vertellen, klopt wel. Als er interesse is, doen we dat graag in de toekomst op onze website.’
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/Agile/Teaming.php |
||