Danone Manufacturing Way bij Nutricia
Bron: Procesverbeteren.nl
|
World Class: Slanke, perfecte én geoliede organisatie |
Operator is Sherlock Holmes bij Nutricia
Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 16-12-2013. Een eerdere versie van dit artikel verscheen in vakblad Fluids Processing
De Overall Equipment Effectiveness is de fractie correct gemaakte producten ten opzichte van het maximaal haalbare. Door deze OEE te monitoren weet je na afloop van een ploegendienst welk type verstoringen zich hebben voorgedaan. Toch is de gangbare verslaglegging vaak niet voldoende om de oorzaak te achterhalen, ontdekten ze bij Nutricia in Cuijk. Navragen bij de betrokken operators kost dan veel tijd en de incidenten zitten ook niet meer vers in hun geheugen. Daarom zijn de operators inmiddels getraind om bij elke significante verstoring direct zo veel mogelijk informatie vast te leggen. Zij stellen zelfs, als waren zij detectives, bewijsmateriaal veilig! Hiertoe is er binnen de OEE-toolkit een template ontwikkeld, die de operators helpt om snel probleemomschrijvingen te maken. Het geheel wordt omlijst door Sherlock Holmes-achtige tekeningen. Bij Nutricia in Cuijk, sinds 2007 onderdeel van het Franse Danone, produceren ze babyvoeding. Het gaat om poedervormige producten, die bijvoorbeeld onder de merknaam Nutrilon worden verkocht, en na oplossen een substituut vormen voor moedermelk. Nutricia maakt allerlei varianten, onder meer voor kinderen met een voedselallergie. OEE Onvolledig ‘Het verschil zit hem in de details’, vertelt Den Hartog. ‘In de basale vorm zoals ik het net beschreef, bleek het systeem niet goed te functioneren. De probleemomschrijvingen van de operators bleken namelijk vaak verre van volledig. Als gevolg daarvan was er, op het moment dat we actie wilden gaan nemen om een probleem aan te pakken, vaak net onvoldoende informatie beschikbaar. Je kunt dan wel navraag gaan doen bij de betreffende operator, maar dat is helemaal niet zo eenvoudig in een ploegendienstsysteem.’ Productie-overleg ‘Stel, een inpakmachine van babyvoeding loopt in een ochtenddienst vast gedurende tien minuten. Uit de beschrijving van dat probleem blijkt dat er een monteur te hulp is geschoten die het probleem heeft opgelost. In de middagdienst wordt vervolgens over een soortgelijke situatie gerapporteerd, en weer heeft een monteur ingegrepen. Bij het overleg de volgende dag zitten we dan met de volgende vragen: Was het twee keer precies hetzelfde probleem, of heeft de tweede monteur de oorspronkelijke situatie hersteld? En is de kwestie nu afdoende opgelost of is er verdere actie nodig om herhaling te voorkomen, bijvoorbeeld door een verbeterteam te formeren? Om die vragen te beantwoorden moesten we vaak de betrokken monteurs opsporen. Dat kost veel tijd, want we werken immers in ploegendienst. Bovendien zit de informatie dan niet meer vers in hun geheugen, en mogelijk is er belangrijk materiaal zoals beschadigd verpakkingsmateriaal verdwenen.’ Hamvraag ‘De informatie die je nodig hebt wordt voor een groot deel weergegeven door het acroniem 5W2H. Dat is een bekende techniek om problemen te omschrijven door het vastleggen van het Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom, en het Hoe en Hoeveel. Het “Hoe” hebben wij uitgebreid tot “Hoe is het probleem opgelost”. Dit betekent dat de operator bijvoorbeeld aangeeft of het gaat om een tijdelijke fix, of dat het probleem definitief is verholpen. Met name die toevoeging heeft erg veel resultaat opgeleverd.’ Inpaklijn voor Nutrilon zuigelingenvoeding. Bij verstoringen leggen de operators als detectives alle informatie daarover vast!
Hints 'Daarom staan er hints bij de vragen. Die helpen de operator om alle informatie die in zijn of haar ogen relevant zou kunnen zijn, vast te leggen. Bij vraag 7 staat bijvoorbeeld als hint dat het belangrijk kan zijn om voorbeeldmaterialen te bewaren, zoals vastgelopen verpakkingen. Feitelijk maken wij van onze operators een soort detectives, die zoveel mogelijk bewijsmateriaal veilig stellen. Bij een misdaad is er een plaats delict, waarbij je informatie vastlegt die helpt om later de dader te kunnen vinden. In ons geval is er een “plaats verstoring proces”, waarbij je informatie verzamelt om later de oorzaak van de verstoring te kunnen achterhalen.’ Uniek ‘Dat klopt. We bekijken daarom continu of een bepaald probleem niet beter kan worden toegevoegd aan de drop-down lijst met standaardsituaties. Een te lange lijst is echter weer omslachtig en werkt foutieve opgaven in de hand. Daarom verwijderen we ook regelmatig problemen van de lijst met standaardsituaties, bijvoorbeeld omdat ze inmiddels niet meer voorkomen.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Werklast Discipline Arjan Den Hartog, performance manager bij Nutricia: “Om bij storingen de oorzaak te vinden registreren we 5W2H: Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom, Hoe & Hoeveel”
‘Een tweede voorbeeld uit de DaMaWay-toolbox, dat zich ook richt op het verbeteren van de productiviteit, zijn brainstorms rondom een machine. We komen dan bijeen met een multidisciplinair team, om met een helicopterview de stand van zaken te evalueren. We doen dat in eerste instantie bij de machines met de meeste downtime. Het terugdringen van het energieverbruik en de milieubelasting komt hierbij ook aan de orde. Een voorbeeld is het reduceren van het persluchtgebruik. Niet voor niets is bij de brainstorms de nature & environment manager aanwezig, in elke fabriek van Danone heeft iemand die rol.’ Sustainability Eerdere artikelen over Nutricia kunt u vinden in de lijst business cases Hulp nodig bij de implementatie van WorldClass Operations? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/selectie_methodes/Nutricia_Danone_Manufacturing_Way.php |
||