Velocity - Combineren Lean, Six Sigma en TOC
Bron: Procesverbeteren.nl
|
World Class: Slanke, perfecte én geoliede organisatie |
![]() Doorbraken via combinatie Lean, Six Sigma en TOC Door Gerritjan van der Ven, fabrieksmanager Balchem Italië, augustus 2011
In het boek Velocity wordt erkend dat een combinatie van de belangrijkste procesverbetertheorieën noodzakelijk is. Alleen dan krijg je de baanbrekende resultaten die nodig zijn om concurrerend te blijven. Dit is een groot pluspunt, want in de managementliteratuur die ik tot nu toe las bleven met name Lean en de Theory of Constraints (TOC) strikt gescheiden. Het was of je moest kiezen: word ik een fan van de Beatles of de Rolling Stones! Lean, Six Sigma en de TOC hebben elk hun sterktes en zwaktes. Als fabrieksmanager had ik zelf al ontdekt dat het handig is om een strategie te ontwikkelen met behulp van de TOC, waarna je die realiseert door het toepassen van Lean en Six Sigma tools. Het lezen van Velocity bevestigt de logica en de kracht van die benadering. De prettig leesbare business roman Velocity bevat een dubbele boodschap:
Met die boodschap is dit boek over baanbrekende resultaten mijns inziens óók een doorbraak in de procesverbetertheorie. Wel is er ook een minpunt: de voorbeelden van procesverbetering met Lean en Six Sigma zijn niet sterk, en laten daarom niet zien hoe deze een TOC implementatie echt kunnen ‘versnellen’. Dat is een gemiste kans. Jef Cox, één van de schrijvers van Velocity, was eerder ook co-auteur van Eli Goldratt’s bestseller The Goal. Dit boek van de grondlegger van de Theory of Constraints (TOC) is de moeder aller business romans. Wie The Goal kent, weet wat voor plot je in zo'n roman kunt verwachten: Een bedrijf in serieuze problemen, en een nieuwe manager die moet zorgen voor een ommekeer voor het te laat is. Kostenreductie ![]() De auteurs van Velocity. Van links naar rechts: Jeff Cox, Suzan Bergland en Dee Jacob
Corporate Programma Ondertussen levert de toepassing van Lean Six Sigma niet de verwachte resultaten op. Hierdoor komt Amy nog meer onder druk te staan om de kwaliteitsproblemen op te lossen. ![]() Subtitel: Combining Lean, Six Sigma, and the Theory of Constraints to Achieve Breakthrough Performance Auteurs: Dee Jacob, Susan Bergland and Jeff Cox (co-auteur van The Goal) Overige informatie: Engelstalig, 310 pagina's, Free Press, januari 2010. ISBN 978-1-4391-5892-0 Pro's en con:s ++ Bij mijn weten is dit het eerste boek waarin wordt erkend dat baanbrekende resultaten kunnen worden behaald, als je de drie belangrijkste logistieke verbetermethoden gecombineerd inzet: Lean, Six Sigma en de TOC. In andere boeken die ik las bleef met name de TOC gescheiden van de andere benaderingen. Er is weliswaar een natuurlijke overlap – waardoor je bijvoorbeeld een Lean-label kunt plakken op een TOC-oplossing en vice versa – maar het idee om die methoden formeel te integreren is niet eerder op deze wijze in een managementboek besproken. Velocity laat niet alleen zien hoe dat tot baanbrekende prestatieverbetering leidt, het boek is wat mij betreft ook een doorbraak op het gebied van de procesverbetertheorie. Velocity verklaart namelijk waarom het nodig is om te breken met het paradigma van één procesverbetertheorie. Daarom is dit boek ook een leestip voor mensen die Lean, Six Sigma en de TOC al kennen, en die de toepassing daarvan naar een hoger niveau willen tillen. + Velocity is een business roman van het genre Het Doel, de bestseller van Eliyahu Goldratt. Velocity leest gemakkelijk weg, zodat je op een prettige manier went aan het idee om TOC, Lean en Six Sigma te combineren. Wat Velocity ook gemeen heeft met de boeken van Goldratt: het is literatuur die aanzet tot nadenken. +/- Velocity is bedoeld ter inspiratie. Wil je de procesverbetertheorieën écht begrijpen, dan is een veel meer diepgaande bestudering daarvan nodig. Dat geldt in het bijzonder voor Lean en Six Sigma, omdat de voorbeelden daarvan vooral de zwakke kanten van die methoden benadrukken. Een vervolgstudie kan naar mijn mening helpen om in te zien hoe een combinatie van deze methoden en de TOC procesverbetering echt kan versnellen. Velocity, zoals de boektitel belooft. - Het feit dat het boek een roman is maakt de beschreven ideeën weliswaar toegankelijk, maar het is wel moeilijk om sleutelconcepten later terug te vinden. Daarnaast is het boek met 300 pagina's behoorlijk dik. In een studieboek hadden dezelfde ideeën compacter kunnen worden uitgelegd. - Aan het eind van het boek komt de TOC bovendrijven als superieure theorie. Op zich is dat niet verbazingwekkend, want de auteurs werken als consultant vanuit het AGI Goldratt Institute. De voorbeelden van Lean and Six Sigma zijn niet sterk, waardoor je als lezer niet te zien krijgt hoe deze methoden de TOC echt kunnen aanvullen. Dat vind ik een gemiste kans. De auteurs stellen dat de TOC een Lean Six Sigma implementatie kan versterken. Dit kan ingegeven zijn door het feit dat er meer Lean Six Sigma dan TOC toepassingen zijn, maar in mijn ogen kun je het beter andersom zien. Je ontwikkelt een strategie met de TOC, en die implementeer je dan met behulp van praktische Lean en Six Sigma tools. Een solide ISO-systeem ondersteunt deze manier van werken.
1. Doorzet Winst = Doorzet – Operationele Uitgaven
met: Doorzet = Verkocht Volume x (Verkoopprijs – Variabele Uitgaven)
In de fabriek van Hi-T in het boek is de autoclaaf Godzilla de bottleneck, waaraan alle andere productieprocessen ondergeschikt zijn gemaakt. Binnen Lean zijn er tal van praktische tools om de Value Added Ratio van proces stappen te verbeteren. Lean kent echter geen manier om daarbij prioriteiten te stellen. Daarom pleit ik er persoonlijk voor om de TOC in te zetten voor het bepalen van de strategie. Hierna kunnen dan Lean en Six Sigma tools worden ingezet om de processen met de grootste hefboomwerking te verbeteren. Doe je dat niet dan krijg je een eindeloze reeks projecten. Lean en Six Sigma hebben een overlap, en worden daarom vaak gebruikt om productieprocessen zowel slank (Lean) als betrouwbaar (Six Sigma) te maken. In het boek is Kurt een voorstander van deze Lean Six Sigma benadering. Nadat hij autoclaaf Godzilla heeft geïdentificeerd als één van belangrijkste bronnen van kwaliteitsvariatie, probeert hij met Six Sigma grip te krijgen op de sterk wisselende autoclaveertijden. Gemiste kans Zoals ik al eerder zei, is het mijn persoonlijke ervaring dat Lean and Six Sigma tools een TOC implementatie echt kunnen versnellen, zoals de boektitel Velocity ook suggereert. Daarom is het jammer dat er geen verhaallijn is, waarin Murphy (TOC) en Wayne (Lean Six Sigma) gaan samenwerken om het beste uit hun benaderingen te combineren! Commentaar van de auteurs, Dee Jacob en Suzan Bergland, op de recensie (vertaald uit het Engels)
Stabiliseer éérst het productiesysteem Dank u voor het reviewen van Velocity. Onze ruime ervaring met zowel TOC als Lean Six Sigma (LSS) heeft ons doen kiezen voor een systemische benadering. Zoals Dr. Juran benadrukte, is daarbij de eerste stap het stabiliseren van het (productie)systeem, waarbij rekening moet worden gehouden met variaties. Zo’n stabilisatie kun je snel voor elkaar krijgen door een constraint gebaseerde architectuur in te voeren (waarbij een bottleneck het productietempo dicteert, red.) Vaak wordt een constraint gezien als een obstakel, die het vergroten van de productiviteit en de doorzet in de weg staat. Echter, zo lang de capaciteit voldoende is om aan de marktvraag te voldoen is er geen verlies aan doorzet-potentieel. Sterker nog, een systeem mét een duidelijke bottleneck kan dan zelfs productiever (want stabieler) zijn dan een systeem zonder zo’n constraint. Vaak is de capaciteit van de bottleneck, mits optimaal benut, voldoende om te voldoen aan de marktvraag. LSS kan hierbij veel waarde toevoegen, door er voor de zorgen dat de bottleneck maximaal wordt geëxploiteerd. Is dat niet afdoende, dan moet de bottleneck alsnog worden opgeheven. Tenslotte willen wij benadrukken, dat onze TOC-LSS aanpak is gebaseerd op oorzaak en gevolg logica. In het boek maken Amy Cieolara en haar managementteam een strategie om het bedrijfsresultaat te verbeteren, op basis van oorzaak-en-gevolg-diagrammen. Aanvankelijk volgen daaruit vooral zaken die Hi-T moet doen om hun productiesysteem te stabiliseren. Zodra dat is gelukt, rijst in het verhaal de vraag: wordt Lean Six Sigma nu niet langer toegepast? Zie ook: Balchem bepaalt strategie met TOC, en voert deze uit met Lean en Six Sigma Hulp nodig bij de implementatie van WorldClass Operations? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/selectie_methodes/Velocity.php |
||