Login / Reg                    Nieuwsbrief  |   Agenda   |   Vacatures   |   Forum   |   Advies   |   Adverteer   |   Zoek
Verbetertips van klanten
Bron: Procesverbeteren.nl
World Class: Slanke, perfecte én geoliede organisatie

Blogserie: Verbetertips van Klanten
De bezoekers van Procesverbeteren.nl werken vaak in organisaties die klantwaarde voorop stellen.

Ze zijn zelf echter ook vaak klant. In deze blogserie problemen die zij daarbij ondervinden, door slecht ontworpen logistieke en/of administratieve processen!

Het doel is procesverbetering. Elk probleem is een káns, een verbetertip voor het betrokken bedrijf! Als een probleem is opgelost, melden we dat onder de betreffende blog.

De beschrijving van klantervaringen kunnen we niet checken, dit is de verantwoordelijkheid van de auteur van de betreffende blog. Klopt iets volgens u niet, neem dan contact met ons op via het mailadres onderaan deze pagina.

Zelf een verbetertip voor een bedrijf inzenden?
Mail ons, of zoek contact via LinkedIn. Problemen veroorzaakt door slecht afgestemde bedrijfsprocessen vinden we het meest interessant. Oplossing van dat soort problemen sluit namelijk het best aan bij onze missie: letterlijk en figuurlijk flow creëren in bedrijven en organisaties! Voor kwaliteitsproblemen of niet-afleverproblemen zijn consumentenprogramma’s meer geschikt, maar aarzel niet om ook deze als verbetertip voor te stellen. Een mailtje in een paar regels is in eerste instantie afdoende. Past het, dan nemen wij contact op. U kunt dan een langere versie sturen, die wij dan in overleg redigeren, opmaken en plaatsen.  

Lijst blogs:
#01. Boete voor niet inchecken tijdens weekendvrij (gratis) treinreis


█ #01. Boete voor niet inchecken tijdens weekendvrij (gratis) treinreis
Door Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 17-08-2022


incheckpaaltje ArrivaDit ‘procesverbeter’ verhaal speelt een paar maanden geleden. Op vrijdag de dertiende (!) mei reisde ik per trein van Groningen naar Schiphol. Om mijn 1e klasse weekendvrij (gratis reizen) abonnement te benutten, vertrok ik kort na 18.30. Vermoedelijk zou het een lange reis worden want het traject Groningen-Zwolle lag er een maand uit. Omdat de NS te weinig bussen had, adviseerden zij via Leeuwarden om te reizen, met Arriva.

Arriva kon de enorme toestroom op het traject Groningen-Leeuwarden echter overduidelijk niet aan. ‘Mijn’ trein was er om te beginnen al niet, dus een latere genomen. Die hield er vervolgens bij Hardegaryp mee op, een station halverwege Groningen en Leeuwarden. Iedereen eruit, en een half uur wachten op het perron.

Ik checkte in die wachttijd maar alvast uit bij Arriva, zodat ik in Leeuwarden in de steeds grotere drukte sneller weer kon inchecken bij NS. Ik reisde immers toch ‘gratis’? De vervolgtrein van Arriva naar Leeuwarden was overvol, zeker de helft van de mensen moest staan. Op de reis met NS naar Schiphol liep ik nog veel extra vertraging op, zodat ik daar uiteindelijk pas na 4,5 uur (!) aankwam.

Ik had geen vertrouwen meer in treinreizen vanuit Groningen, zolang de werkzaamheden op het traject Groningen-Zwolle duurden. Niet die werkzaamheden zag ik als root cause, maar het tekort aan NS-bussen. Daardoor moest iedereen met Arriva omreizen. Ik nam me voor om als weekend abonnementhouder een klacht in te dienen: wellicht zouden er een paar gratis kaartjes voor reizen door de week af kunnen?

incheckpaaltje NSDe NS, of eigenlijk Arriva, was mij echter vóór. Zij deden hun beklag bij mij! Hun digitale systeem had geconstateerd dat ik niet ingecheckt was op het traject Hardegaryp-Leeuwarden. Op zich al bijzonder, want wie zegt dat ik daar niet ging fietsen, joggen of wat dan ook. Maar goed, in mijn geval zat ik inderdaad in een Arriva-trein. Het werd nog vreemder. Ondanks dat ik vrij treinreizen had, moest ik nu een 'instaptarief' betalen van €20! Wellicht noemen de vervoerders dit niet zo, maar door mij werd dit ervaren als een forse boete.

Hoe kán dat, zo'n boete, als je weekendvrij reizen hebt? Dan zou een incheckfout je toch moeten worden vergeven? Het kan natuurlijk zijn dat de vervoerders willen weten hoeveel mensen er in hun treinen zitten. Maar zou enkel een waarschuwing dan niet aardiger zijn?

NS gebeld: zij konden de boete niet terugstorten, want de reis was met Arriva. Wel meteen mijn klacht ingediend bij NS, over het naar mijn oordeel vrijwel ondoenlijke reizen vanuit Groningen. Van die klacht hoorde ik niets. Wel kon ik de incheckboete van 20 euro terugkrijgen via uitcheckgemist.nl. Er werd echter slechts 16,99 euro toegezegd, een 'ritprijs' van €3,01 kreeg ik niet retour.

Het lijkt eenvoudig voor Arriva om er voor te zorgen (bijvoorbeeld met een verbetermethode zoals Lean of Agile) dat mensen met een gratis-reizen-abonnement geen boetes krijgen. moeilijk is het voor Arriva om er voor te zorgen dat mensen met een gratis-reizen-abonnement nooit een boete krijgen? Dat levert ze zelf vast ook geld op, want minder klachten en administratieve rompslomp!

Reactie Arriva [probleem nog niet opgelost]:
“Het product Weekend Vrij (treinreizen) is niet zo gemaakt, dat het OV-chipkaartsysteem een eventuele borg niet toepast als het weekend is. De in/uitcheck-paaltjes zijn van ons, maar omdat je op rekening reist met de NS bepalen zij of en hoeveel geld er wordt gerekend. Wij hebben NS gevraagd hiernaar te kijken, en het in rekening brengen van “niet-incheck”-kosten bij vrij reizen mogelijk te wijzigen, maar daar nog geen reactie op gekregen. In dit geval had je bij uitcheck gemist beide keren dezelfde stationsnaam in moeten vullen. Je had dan het volledige bedrag terug gekregen. Wij willen alsnog dit bedrag terugbetalen, maar hebben dan wel je IBAN nodig.”


Hulp nodig bij de implementatie van WorldClass Operations?

Verwijzen naar dit artikel op internet?
Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/selectie_methodes/Blogserie_Verbetertips_Klanten.php

AgiliTecManagement Mindfucks24FlowPropos SoftwareCensorBlom ConsultancyCimpro